מעכשיו דיאטה עם חלי ממן וד”ר אולגה רז

בריאות ואושר

חמש כוסות קפה ביום, זה יותר מדי?

אני מכורה לקפה, שותה כחמש כוסות ביום. השתייה מסייעת לי גם לאכול פחות. לאחרונה קראתי שלשתיית קפה יש השפעה שלילית על הגוף. הייתי רוצה לדעת כמה קפה במשך היום מותר לשתות מבלי לגרום לנזק לגוף.

חלי ממן עונה:

מחקרים מהזמן האחרון מראים כי שלוש כוסות קפה ביום נחשבות בטוחות בהחלט לגוף ולא אמורות לגרום לנזק. המחקר מראה כי צריכה מתונה של קפה בכל יום לא גורמת לפגיעה בריאותית בקרב אנשים בריאים. למעשה, הוא מראה את ההפך: אנשים בריאים ששותים קפה בצורה מתונה חולים פחות בסוכרת מסוג 2 ובמחלות לב. לכן, שתיית קפה מתונה יכולה בהחלט להיות חלק מתפריט בריא. הייתי ממליצה לך לרדת באופן הדרגתי לשלוש כוסות ביום. וגם אז, שימי לב לכך שלעיתים שתיית הקפה מלווה בתוספת קלוריות מהחלב והסוכר. לכן, כדאי לנסות להפחית את החלב והסוכר, שאמנם משדרגים את הקפה, אבל פוגעים בבריאות.

מנשנשת בלי סוף לפני המחזור. מה עושים?

אני סטודנדית בת 29, הפסקתי לאחרונה ליטול גלולות נגד היריון בעקבות פרידה מבן הזוג שלי. מאז, הווסת שאני מקבלת חזקה מאוד. אני מאבדת הרבה דם וסובלת מכאביםבזמן המחזור, ואם זה לא מספיק – בשבוע שלפני המחזור אני חשה עלייה מוגברת בתיאבון וחשה צורך לנשנש כל הזמן. השאלות שלי: האם עלי לעשות בדיקת דם לאנמיה? ואיך אפשר למתן את התיאבון ההורמונלי לפני המחזור?

ד”ר אולגה רז עונה:

התופעות שאת מתארת די שכיחות, ואפשר במידת מה לטפל בהן. ראשית כדאי שתפני לגינקלוג/ית שלך, דווחי לה על הדימום החזק וכאבי הבטן. יש תרופה לא הורמונלית שמצמצמת את כמות הדם בווסת, אני בטוחה שהיא יודעת במה מדובר. היא גם תייעץ לך מה ליטול נגד באבי הבטן. בהחלט ממליצה לך לעשות בדיקת דם לברזל ופריטין וכן לוויטמים 12B, D, וחומצה פולית.

לבסוף, את יכולה ליטול תוסף תזונה שמכיל את שמן נר הלילה, 2 כמוסות פעמיים ביום, שבועיים לפני הוסת. התוסף עשוי להפחית את עוצמת התיאבון, העצבנות והירידה במצב הרוח – אם יש. בכל מקרה כדאי בתקופה זו לאכול כל שעתיים או שלוש ארוחות קטנות כמו קרקרים, פרוסות לחם עם ממרח או פריכיות, במקום לאכול אוכל מתוק ומשמין. זה עשוי למתן את הרעב מחד, ולמנוע עלייה במשקל מאידך.

חלי ממן, קבוצת תמיכה לאורח חיים בריא ; ד”ר אולגה רז, דיאטנית קלינית, ראש המחלקה למדעי התזונה, אוניברסיטת אריאל.

רוצים לשאול את חלי ואולגה? שלחו מייל לbriut@laisha.co.il

ואם גם אתם רוצים ללמוד להכין אוכל בריא, טעים ולא משמין עבורכם ועבור בני משפחותיכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 054603800 או 036094147 או צרו איתנו קשר