תסמונת שחלה פוליציסטית (PCOS)

דר’ אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, ראש המחלקה למדע התזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מפתחת דיאטת הלחם המהפכנית

תסמונת השחלה הפוליציסטית

שחלה פוליציסטית (PCOS), תסמונת מסתורית שפוקדת נשים בגילאים שונים ללא הודעה מוקדמת.

7%-10% מנשים לפני גיל המעבר סובלות ממנה, וזה באמת סבל, משום שלצערי רבות לא מגיעות להבחנה, וזאת משום שרופאי המשפחה בדרך כלל אינם מכירים את תסמונת השחלה הפוליציסטית ומתייחסים לנשים הפונות אליהם כאוכלות יותר מדי ומסתירות זאת – מעליב ולא תמיד נכון. גניקולוגים מטפלים רק בחלק הקשור לפוריות או הפרעות בווסת על ידי מתן הורמונים/גלולות, ולא מתייחסים בדרך כלל לבסיס הבעיה וטיפול בה.

הסימפטומים של תסמונת השחלה הפוליציסטית

השמנת יתר לעתים קשה, בלתי מוסברת ובלתי נשלטת, הצטברות השומן בעיקר באזור הבטן העליונה (הכרס), הופעת סנטר כפול, שיעור יתר בפנים עד כדי זקן, לפעמים גם בין השדיים ובפס האמצעי של הבטן, ומאידך נשירת שיערות מהראש, שינה לא רגועה בלילות, פצעי אקנה בעוצמה שונה, אי סדירות בווסת עד אי הופעתה לאורך חודשים, קושי להיכנס להריון, ואם יש כניסה להריון-סיכון גבוה להפלות ספונטניות. ללא טיפול, עלולה תסמונת השחלה הפוליצסיטית להוביל לעליה בלחץ דם, לסוכרת ולמחלות לב. מעניין לציין שרק כמחצית מהסובלות משחלה פוליציסטית הן שמנות (fat type), ואילו החצי השני רזות, אך עדיין הסימפטומים נמצאים, לדוגמה, אקנה, אי סדירות בווסת, שיעור יותר ועל אף העדר ההשמנה, הופעת בטן קטנה אך מורגשת.

ההסבר של תסמונת השחלה הפוליצסטית

עליה בהפרשה של הורמונים זכריים וחוסר איזון בינם לבין ההורמונים הנקביים. לעתים רואים ציסטות בשחלה באולטרה סאונד. הבסיס להתפתחות התסמונת הוא העלייה ברמות האינסולין (היפראינסולינמיה), מה שמכתיב בסופו של דבר את הטיפול התזונתי והתרופתי בה. כיום מתייחסים לתסמונת שחלה פוליציסטית כאל התסמונת המטבולית של נשים. עוצמתם של הסימפטומים של שחלה פוליצסטית שונה מאישה לאישה, ותוצאות הטיפול התזונתי והתרופתי נעות בין שיפור מופלא לבין השפעה מועטה בלבד. אני מכירה נשים בהן תסמונת השחלה הפוליציסטית נעלמה בעקבות הטיפול התזונתי בלבד, לאחר ירידה במשקל. ישנם מקרים שיש צורך בתוספת של טיפול תרופתי זה או אחר.  במקרים נדירים התסמונת נעלמת לאחר לידה. חלק מהסיבות  להתפתחות התסמונת ללא ספק גנטיות, משום שגם האם וגם הבת/הבנות סובלות מהתסמונת, אך לא בהכרח.

אבחנה של תסמונת השחלה הפוליצסטית

בדיקות דם הורמונאליות, הכוללות טסטוסטרון ונגזרות שונות של הורמוני מין, ובדיקת רמות האינסולין.

הטיפול בתסמונת השחלה הפוליצסטית

פיתחתי טיפול תזונתי המיועד להורדת רמות האינסולין בדם, מה שמאיץ ירידה במשקל. מצבן של חלק מהנשים משתפר בעקבות הטיפול הזה כך שאין צורך בטיפול תרופתי. בנשים בהן עוצמת התסמונת חזקה, יש צורך בתוספת טיפול תרופתי, המורכב מתרופה אחת או יותר בהתאם למצב ולבדיקות הדם של המטופלת. בין התרופות המקובלות – גלולות למניעת הריון ו/או מתרופה המעכבת יצירת טסטוסטרון. כיום מתחיל להיכנס למודעות הרופאים סוג טיפול אחר, הנלחם בבסיס התסמונת, בהיפראינסולינמיה, על ידי מטפורמין שמהווה טיפול מקובל לסוכרת. היא עשויה לעזור גם לנשים הרוצות להיכנס להריון. וכתמיד גם פעילות גופנית עוזרת.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.