האם הפתרון להשמנה ותזונה לקויה מצוי בהישג ידם של העשירים בלבד?

אולגה רז תזונה בריאה ומרצה בכירה במכללת אריאל, מפתחת את דיאטת הלחם היעילה בירידה במשקל ושיפור בריאות

מחקרים מראים שהשמנת יתר נפוצה יותר בקרב משפחות מסטטוס סוציואקונומי נמוך בהשוואה למשפחות מסטטוס סוציואקונומי גבוה. עולה השאלה האם הסיבה להשמנה שכזו טמונה במחיר האוכל? האם אוכל זול יותר משמין יותר מאוכל יקר? האם חנויות יוקרה שמות דגש על תזונה נכונה ובעקבות כך מספקות אוכל בריא יותר ומשמין פחות? התשובה לשתי השאלות היא – לא בהכרח!

אוכל “פשוט”, זול ובריא

אוכל “פשוט” במרביתו בריא יותר ומשמין פחות והוא כולל דגנים, גריסים, קטניות, לחם אחיד וירקות. אוכל “פשוט” ולא מגוון מסייע למוח בבקרת תיאבון טובה יותר. כיום ידוע, שדווקא גיוון ושפע סוגים וטעמים של אוכל “מנטרלים” את בקרת התיאבון ומובילים לאכילת יתר ועלייה במשקל – דהיינו, פגיעה באיכות התזונה. כמו כן, במחקרים חדשים נמצא שעושר קלורי בפני עצמו גורם למוח לאבד את היכולת לבקר תיאבון ומוביל לאכילת יתר וכתוצאה מכך להשמנה. מה המסקנה? ככל שהאוכל מגוון יותר ועשיר יותר בקלוריות, כך כמות האוכל הנאכלת הולכת וגדלה ולהיפך – ככל שהאוכל פשוט יותר ומגוון פחות – כמות האוכל הנאכלת קטנה יותר. נוסף להשמנה, האוכל הפשוט דל בסוכר, שומן רווי וכולסטרול ולכן מסייע בהורדת רמות הכולסטרול והטריגליצרידים ומשפר את המצב הדלקתי – גורמים חשובים להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, בניית תזונה נכונה ואורח חיים בריא יותר.

אוכל “מעודן”, יקר ומשמין

הרבה מהמאכלים היקרים והיוקרתיים דווקא משמינים, גורמים להשמנת יתר ולא בריאים. למשל, לשון, קוויאר, בקר, פטה אווז וגבינות עשירות בשומן. כמו כן ,חלק ניכר מהמוצרים המשווקים כ”מוצרי בריאות”, ונמכרים בחנויות טבע מובחרות, אינם תמיד דיאטטים מאחר ולעיתים קרובות הם מכילים סוכר, סילאן, דבש, אגוזים, שקדים ועוד. רבים חושבים שסוכר חום בריא ו”טבעי” יותר מסוכר לבן ומוכנים לשלם יותר בעבורו אך למעשה סוכר חום שווה ערך לסוכר לבן, משמין ומזיק לשיניים בדיוק באותה מידה. גם דגני בוקר וחטיפי “בריאות” מכילים כמות סוכר נכבדת ומהווים חטיף לכל דבר אך זוכים להילה של מזון בריאות שמשתלב בצורה נפלאה בדיאטה. לחם אחיד עדיף בהחלט על פני דגני בוקר וכמו כן גם על פני רבים מלחמי הגורמה היקרים (כמו אלו המכילים אגוזים או זיתים).

 

להמשך המאמר: המפתח הוא הידע והמודעות ולא המחיר… לחץ כאן

 

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.